Restauratie Stoomboot Ald Fryslân
Geachte belangstellenden! Ik wil mij graag even voorstellen. Mijn naam is "Stoomboot Ald Fryslân" en ik ben een beurtvaartscheepje uit ca. 1910, gebouwd op een Friese werf.

Waarschijnlijk getekend door Eeltje Romkema, die in dienst was bij scheepsbouwer Auke van der Zee in Joure. Er zijn in het scheepvaartmuseum namelijk zes tekeningen die erg veel op mij lijken. Een registratienummer heb ik helaas niet óf hij heeft op mijn eerste achterroef gestaan, óf ik heb nooit één gekregen omdat ik maar klein ben. Mijn afmetingen zijn 10,50 bij 2,30 meter en steek ongeveer 50 á 60 cm. diep met mijn platbodem. Ik heb volgens overlevering dienst gedaan tussen Harlingen en Leeuwarden als visvervoerder. Ik ben voor een beurtschip klein, maar erg snel. Nadat ik uit de beroepsvaart ben genomen, ben ik omgebouwd tot pleziervaartuig en is er altijd goed op mij gepast.

Mijn huidige eigenaar werd verliefd op mijn dubbel geveegde kont en op mijn eigenwijze stijlsteven. In december 2010 ben ik bij jachtwerf Piet ten Woude in IJlst door Piet en zijn kornuiten (vakmensen) volledig gestript, waarna mijn mooie lijnen weer tevoorschijn kwamen. Toen bleek ook dat mijn geklonken huid nog in perfecte staat verkeerde, mede door de dikke laag olie waarmee ik zorgvuldig was ingesmeerd.

Ik heb een nieuwe voor- en achterroef gekregen met als leidraad een tekening, die wij hebben gekregen van directeur M. Seffinga van ons scheepvaartmuseum. Ook heb ik weer fraaie handgesmede relingen en diverse fraaie accenten gekregen en komen mijn koperen patrijspoorten en stralen mijn sterren weer in het zonlicht.

Ik ben van binnen en van buiten gestraald bij straalbedrijf Hooghiemstra in Uitwellingerga en ben voorzien van diverse lagen coatings en verf.

Als aandrijving heb ik een hypermoderne elektromotor van 10 kW, die door Mastervolt geleverd is. Ook aan boord is een stoommachine van het merk B2 Ǻnga (www.vmt.nu), die wordt gevoed door een staande vlampijpketel. De stoomketel zal alleen op afval- en snoeihout worden gestookt. En er zullen voor mij bomen worden aangepland, zodat ik CO2 neutraal mijn werk kan doen. De stoommachine drijft een regeneratiemotor aan, die zorgt dat er ca. 2 KW stroom wordt geladen aan het batterijenpakket. Dit pakket is ter beschikking gesteld door Posthuma batterijen uit IJlst. Dit bedrijf is een grote speler in de markt van accu's en heeft een op maat gemaakt pakket voor het schip geleverd.

De 200 jaar oude stoomtechniek en de hypermoderne stroomopwekking zorgt voor een unieke combinatie die u nergens anders ziet.Ook de fraaie koperen stoomfluiten zorgen voor veel nostalgische gevoelens als ze hun stoom afblazen.

Ik straal helemaal van binnen én buiten de sfeer van rond het jaar 1900 uit! Ik ben afgetimmerd met het mooiste larikshout dat molenaar Symen Jellema van houtzaagmolen De Rat uit IJlst, kon leveren. Voor in mijn ruim heb ik een speciaal voor mij gebouwde hydraulische dubbele schaarlift. De houten vloer kan omhoog geschaard worden. Zodat ik met een rolstoelgebruiker en zijn of haar familie (maximaal 12 mensen) uit varen kan gaan. Ook is er een dubbele hydrolische besturing gemonteerd, één met een antiek bronzen stuurrad en één supermoderne afstandsbediening zodat de boot kan worden bestuurd door iemand met een handicap zodat deze pasagiers ook eens kunnen ervaren hoe het is om zelf een schip te besturen! Als varend cultuurerfgoed ben ik blij dat er alleen door vakmensen, liefhebbers en deskundigen aan mijn totale restauratie is gewerkt. Mijn eigenaar Machiel Dijkstra heeft met zoveel mogelijk Friese bedrijven en hun producten gewerkt om een zo optimaal mogelijk Friese boot te bouwen.

Op 4 juni 2011 ben ik in IJlst gedoopt en tijdens een groot feest met Anneke Douma en het kinderkoor van De Twine te water gelaten. Waarna een fraaie maidentrip volgde met vele klassieke schepen naar de Waterpoort in Sneek. Daar is op mij getoast met een traditionele Beerenburg van Joustra.

Over de totale restauratie, ontwikkelingen en totstandkoming van dit bijzondere project wordt door Harry Dijkstra, cameraman en productiebedrijf een documentaire gemaakt.

In deze documentaire zal dit historische schip met oude en innoverende techniek, de scheepsbouw in al haar facetten positief belichten.

Met vriendelijke groeten,

Stoomboot Ald Fryslân

Technische informatie
Restaurateurs en toeleveranciers:

Beurtschip met platbodem en stijlsteven en met een dubbel geveegde kont.
Bouwjaar circa 1910
Lengte 10,50 meter
Staal geklonken.
Breedte 2,35 meter.
Diepgang 0,50 meter.

Totale duur van de restauratie 7 maanden door:
Bemiddeling, aankoop en advies: Gerrit Witteveen, Sneek;
Bouwtekening schip: Scheepvaartmuseum Sneek;
Gerestaureerd bij: Scheepswerf Piet ten Woude, IJlst,
Door Douwe, Johan en Piet ten Woude
Stralen en spuitwerk: Hooghiemstra, Uitwellingerga
Eikenhout en larikshout geleverd door: Simon Jellema, Houtzaagmolen De Rat IJlst
Elektrisch hydrolische lift: Translift, ERVE TT TANSLYFT BENELUX Laren
Elektromotor: Mastervolt 10 KW
Regeneratiemotor via stoommachine: Mastervolt;
Bootluifel/tent: Niek Goes en medewerkers, Sneek
Bouw- en installatie stoommachine door: Marcel en Ronnie Dorant, Installatiebedrijf Weidum
Stoommachine en ketel: B2Ǻnga, www.vmt.nu
Advies stoommachine: Henny van Duuren, Leeuwarden
Koperen sterren gemaakt door: Warnier precisiemetaal, IJlst
Timmerman van de vlonders: Germ Toren, Sneek
Scheepstimmerwerk door: Theo de Vries, IJlst
Sponsor en leverancier accupakket en elektrische invulling: Posthuma Batterijen, IJlst
Ansichtkaarten: De heer Osinga, Gauw
Aankleding antiek: Veilinghuis Ald Fryslân, IJlst
Documentaire door: Cameraman Harry Dijkstra, Articam Media, Leeuwarden
Levering scheepsschroef en toebehoren: Bakker Scheepsbenodigdheden, IJlst
Divers advies, hydrauliek en toelevering: Cees Zijsling, IJlst
Eigenaar: Familie Dijkstra, IJlst